Hoe ouder je wordt hoe meer kans je hebt op eventuele beperkingen wat je veilige deelname aan het verkeer kan aantasten. Daarom moeten ouderen vanaf 75 jaar elke 5 jaar een rijbewijskeuring ondergaan volgens het CBR. Al slagen veel ouderen voor de test, gebeuren er nog steeds veel ongelukken waar ouderen bij betrokken zijn. En wat nou als je in die 5 jaar diabetes of alzheimer krijgt?

Zijn ouderen achter het stuur wel veilig?

Zoals net al werd besproken kunnen er veel beperkingen zijn daardoor veilig rijden voor ouderen niet meer van toepassing zijn. Door ouderdom heb je meer kans op een eventuele hersenbloeding of hartproblemen in de auto die zomaar kunnen ontstaan. Ook kan het zijn dat je alzheimer krijgt of je zicht achteruit gaat, waardoor autorijden een groot risico wordt. Toch blijkt er uit de rijgeschiktheidstesten van het verkeersinstituut VIAS dat ongeveer vier op de vijf ouderen veilig de weg op kan. Dit, wel met een aantal aanpassingen aan de auto. Toch ontstaan er verschillende auto ongelukken met betrekking tot ouderen. Mocht dit gebeuren, is dat de verantwoordelijkheid van de automobilist zelf. Door je verantwoordelijkheid daarin te nemen kan je zelf een afspraak maken bij het CBR om nogmaals een medische keuring te ondergaan.

Welke gevolgen kunnen er ontstaan?

Al zijn we gewend dat ouderen wat zachter rijden dan de gemiddelde bestuurder, gebeuren er nog vaak ongelukken. Zo gebeurde dit ook bij wielrenner Laurens ten Dam. Hij werd geschept door een nietsontziende bejaarde bestuurder. De 84 jaar oude man die Laurens had aangereden heeft een houten been waardoor dit waarschijnlijk een rol heeft gespeeld in het ongeluk.  

Hoe voelen ouderen zich zelf op de weg?

Al komt er uit de keuringen dat veel ouderen boven de 75 nog mogen rijden, hebben mensen vanaf 60 jaar en ouder al angst om de weg op te gaan. Dit kwam uit een onderzoek die onze zuiderburen hebben afgelegd. Dit onderzoek werd gehouden door mobiliteitsclub VAB waarbij ruim 2.051 automobilisten van 60 jaar en ouder werden ondervraagd. Uit dat onderzoek kwam dat ze zich vaak niet meer veilig voelen op de weg, mede door de asociaal rijgedrag zoals te hard rijden. Ook kwam er uit het overzicht dat ze moeite hadden met de complexe wegeninfrastructuur. Door de jaren heen zijn er voor de ouderen veel veranderd qua het verkeer en de weg. Vroeger in 1950 had je nog veel minder auto’s en wegen waardoor alles overzichtelijk en rustig was. Ook was er geen bestaan van stoplichten en rotondes Dat is op dit moment onmisbaar als je kijkt naar de wegen en het verkeer.